NY OPEL ASTRA STATIONCAR

02 december 2021

Efter verdenspremieren på næste generation af Astra hatchback i september, har Opel i dag løftet sløret for den længe ventede stationcar-modelversion, den helt nye Astra Sports Tourer. 

Stationcar'en vil være tilgængelig med to niveauer af plug-in hybrid elektrisk drev, hvilket gør den til den tyske bilproducents første elektrificerede stationcar. 

Den nye Astra Sports Tourer fortsætter også Opels succesfulde tradition med kompakte stationcars, som begyndte for næsten 60 år siden med Kadett Caravan, den første af denne type bil i denne klasse fra et tysk mærke.

Udover 7den elektrisk version vil den nye Astra Sports Tourer være tilgængelig med højeffektive benzin- og dieselmotorer.

Effekten varierer fra 81 kW (110 hk) til 96 kW (130 hk) med benzin- og dieselvarianterne og op til 165 kW (225 hk) systemydelse med de elektriske plug-in hybridvarianter. En seks-trins gearkasse er standard på benzin- og dieselmotorerne, med en otte-trins automatgearkasse (elektrificeret på plug-in hybriderne) som ekstraudstyr på de kraftigere motorer.

Med mål på 4.642 x 1.860 x 1.480 millimeter (L x B x H) og en læssehøjde på omkring 600 mm styrker den praktiske nye Astra Sports Tourer Opels førende ry på stationcar markedet yderligere og viser også mærkets typiske talent for effektivt design. 

Den samlede længde er dog 60 mm kortere end den tidligere model, takket være det særligt korte udhæng, og på trods af den betydeligt længere akselafstand på 2.732 mm (+70 mm), der endda er 57 mm længere end den nye Astra hatchback.

Interiøret har også taget et stort skridt fremad. Den fuldt digitale Pure Panel h uman- m achine- i nterface ( HMI ) giver dig en ren, intuitiv oplevelse. 

Betjening sker via en ekstra bred berøringsskærm, ligesom en smartphone. Vigtige indstillinger som klimastyring kan stadig vælges direkte via nogle få kontakter. Der er heller ikke behov for kabler, da den nye generation af multimedie-infotainment- og tilslutningssystemer kan tilsluttes trådløse Apple CarPlay og Android Auto via kompatible smartphones, som allerede er tilgængelige på entry-level-varianten.

Bagagerummet på den nye Astra Sports Tourer giver op til mere end 608 liter nyttig opbevaringsplads med bagsædets ryglæn oprejst og op til mere end 1.634 l sammenklappet – masser af plads til f.eks. en transportkasse til en medium størrelse hund. Når de 40:20:40-delte bagsæderyglæn (standardudstyr) er klappet ned, er gulvet desuden helt fladt. 

Selv med deres lithium-ion-batteri under gulvet tilbyder plug-in-hybridvarianterne stadig praktiske lastvolumener på henholdsvis mere end 548 l og 1.574 l.

Bagagevolumen på forbrændingsmotorvarianter er optimeret med den valgfri "Intelli-Space". Dette bevægelige lastgulv kan nemt justeres med kun én hånd til høje og lave positioner og parkeres i en 45-graders vinkel. 

For endnu større bekvemmelighed kan det udtrækkelige bagagerumsovertræk desuden opbevares, når det bevægelige gulv er i både den øverste og nederste position – i modsætning til konkurrenter, der kun tillader opbevaring af bagagerumsovertræket, når gulvet er i den øvre position.

Den nye Astra Sports Tourer med "Intelli-Space" kan også gøre livet lettere i tilfælde af et fladt dæk. Sættent til dækreparation og førstehjælp opbevares i smarte undergulvsrum, som kan tilgås fra bagagerummet eller bagsædet til passagersædet. 

Det betyder, at sættene kan nås uden at skulle pakke bagagerummet helt ud. Bagklappen åbner og lukker naturligvis automatisk med en bevægelse af foden under bagkofangeren.

Den nye Astra Sports Tourer giver også et klart statement med de teknologier, den bringer til markedssektoren for kompakte stationcars. 

Et højdepunkt i den omfattende portefølje er den seneste version af det adaptive, blændfrie Intelli-Lux LED ® Pixel-lys. Systemet kommer direkte fra Opels flagskibe Insignia og Grandland , med 168 LED-elementer, er førende inden for kompakt- og mellemstørrelsesklasserne.